CRISISMANAGEMENT: OORZAAK EN GEVOLG

Wat is het?

Crisismanagement gaat over methodes en werkwijzen om een noodsituatie in een organisatie te analyseren, beoordelen en af te wenden. De centrale spil hierbij is meestal een crisismanager of een team van crisismanagers. Op het moment dat een crisis onderkend is, spelen de volgende elementen binnen een organisatie;

  • De continuïteit van de organisatie wordt substantieel bedreigd
  • Een hoge mate van onzekerheid voor de werkgelegenheid binnen de organisatie
  • Korte beslistijden
  • De aanwezigheid van meerdere verrassingselementen op financieel gebied


Welke oorzaken liggen aan een crisis ten grondslag?

Ervaring en onderzoek leren dat een crisis bijna nooit onverwacht komt. Vaak zijn er al jaren aanwijzingen dat het fout kan gaan, maar worden deze niet onder ogen gezien. Simpelweg omdat dit als persoonlijk falen wordt opgevat door degenen die de eindverantwoordelijkheid dragen in een organisatie. Eén of meerdere van de volgende bronnen voor een crisis spelen echter dan al langere tijd – meestal meerdere jaren – binnen een organisatie;

  • Omzet en resultaat nemen al jaren structureel af
  • Het ziekteverzuim is hoog; 4% of meer
  • Het verloop is hoog; een gemiddeld dienstverband van minder dan 2 jaren
  • Er is geen maandelijkse financiële rapportage aanwezig of deze wordt niet gebruikt door het management
  • Er is weinig of geen communicatie vanuit de leiding van de organisatie naar de medewerkers. Medewerkers durven niet vrijuit te spreken
  • De huisbankier heeft het dossier al aan de afdeling Bijzonder Beheer of Intensief Beheer overgedragen


Wat zijn de gevolgen van crisismanagement?

Als het project goed is aangepakt, zijn er een aantal zaken geregeld waardoor de continuïteit van de organisatie op middellange termijn gewaarborgd is. Denk hierbij aan gerealiseerde kostenreducties en een herfinanciering van de organisatie. Een aantal gevolgen zijn echter minder prettig. Bijvoorbeeld mogelijk gedwongen ontslag van een aantal medewerkers, reputatieschade in de markt, zwaardere financiële eisen waaraan voldaan moet worden en (gedeeltelijke) vervanging van het oude management.

Ons bureau wordt vaak ingeschakeld bij crisismanagement, doch we zien dit instrument als een laatste redmiddel waarvan de toepassing bij voorkeur vermeden wordt door een tijdige onderkenning van de bedrijfsproblemen. Voor deze tijdige onderkenning is het zittende management verantwoordelijk.

Als de oorzaken die de continuïteit bedreigen tijdig worden aangekaart, kan het zittende management ondersteund worden met gericht advies en een actieplan. Dit is aanmerkelijk minder arbeidsintensief en kostbaar dan het inhuren van een crisismanager.

 
2019-01-14 09:21:34

Laatste berichten

Niet iedere ondernemer ziet hoe laat het is, totdat het te laat is; het nut van Bijzonder Beheer Geplaatst op: 2019-01-30 10:49:09
CRISISMANAGEMENT BINNEN INTERIM MANAGEMENT: WAT LEVERT HET OP EN WAT KOST HET? Geplaatst op: 2019-01-28 09:21:45
Herfinanciering van een bedrijf in zwaar weer of financiŽle crisis Geplaatst op: 2019-01-26 12:11:21
WAT DOEN BEDRIJVEN IN BIJZONDER BEHEER ANDERS? Geplaatst op: 2019-01-16 09:15:10
HERFINANCIERING; WAT ZIJN DE MEEST VOORKOMENDE REDENEN? Geplaatst op: 2019-01-12 14:06:31
Herfinanciering van een bedrijf in Apeldoorn. Een casus Geplaatst op: 2019-01-09 09:27:02
"WIJ VINDEN ALTIJD GELD BINNEN EEN BEDRIJF" Geplaatst op: 2019-01-09 08:50:27
Meer nieuwsberichten >
Wegstapel & Houben
J. Wegstapel: 0634035589 | T. Houben: 0625182730 | contact@wegstapelenhouben.nl
Bloemberg 12 | 7924 PW Veeningen | Valeriusrondeel 281 | 2902 CH Capelle Aan Den Ijssel