WAT DOEN BEDRIJVEN IN BIJZONDER BEHEER ANDERS?

Bedrijven die door financiële problemenbij de afdeling Bijzonder Beheer van een bank zijn ondergebracht, gaan anders met hun bedrijfsvoering om. Vaak is er – al dan niet op dringend advies van de bank – een gespecialiseerd adviesbureau ingeschakeld. Soms, dan staat er veel op het spel en is er ook al veel mis gegaan, wordt een interim manager aan het roer van de onderneming gezet.

Maar wat gaat er dan anders?

  • Het bedrijf wordt strakker geleid. Bedrijven zijn vaak net mensen; ze willen aardig gevonden worden. Door klanten en medewerkers. Dit kost vaak geld; de klant die niet op tijd betaalt, de werknemer die 8 rookpauzes per dag neemt of zit te internetten in tijd van de baas. De productie die veel half fabricaten op voorraad legt om maar geen stress te hebben bij de assemblage etc. Zowel medewerkers als klanten worden meer op gemaakte afspraken aangesproken

  • De communicatie gaat anders. Als het goed is, wordt er meer intern gecommuniceerd dan voorheen. Er wordt open gepraat over de situatie waarin het bedrijf zit en wat iedereen bij kan dragen om uit de problemen te komen.

  • De voor- en nacalculaties op offertes worden aangescherpt. Veel geld gaat verloren door foutieve voorcalculaties en het ontbreken van nacalculaties. Dit wordt aangescherpt. Ik sta nog altijd versteld van de hoeveelheid bedrijven die al jaren calculeren met prijzen die in geen 5 jaar zijn aangepast of met uurtarieven die gedateerd zijn.

  • Het prijsbeleid wordt herzien. Kan er niet meer gevraagd worden bij bepaalde klanten omdat de dienstverlening of het product zo uniek is?

  • De balans wordt opgeschoond. Vaak in de vorm van een herfinanciering. Soms blijft het bij omzetten van achtergestelde leningen in aandelen.


Waarom een gespecialiseerd bureau of interim manager inhuren als er al financiële krapte is?


De meeste directeuren van familiebedrijven hebben jarenlang een bepaalde manier van werken en communiceren gehanteerd. Daar is iedereen – klanten en medewerkers – aan gewend. Het noodzakelijke anders leiding geven en anders communiceren tijdens een periode van bijzonder beheer, kan heel erg in strijd zijn met wat de omgeving gewend is van de leiding. Soms is de andere manier van werken gewoon niet op te brengen omdat het spanningen oproept bij de leidinggevende zelf en bij zijn/haar mensen. Ook als het wel op te brengen is, blijkt het inhuren van een externe partij vaak een goede keuze. Immers, veel noodzakelijke maatregelen zijn minder prettig en kunnen beter geadviseerd, of genomen worden door een partij die na verloop van tijd weer uit beeld is. Daarmee blijkt de continuïteit van leiding vaak het meeste gediend. Er is immers ook weer een periode na bijzonder beheer; als het bedrijf weer gezond verder kan. En dat is gelukkig in de meerderheid van de cases het geval!

 
2019-01-16 09:15:10

Laatste berichten

Niet iedere ondernemer ziet hoe laat het is, totdat het te laat is; het nut van Bijzonder Beheer Geplaatst op: 2019-01-30 10:49:09
CRISISMANAGEMENT BINNEN INTERIM MANAGEMENT: WAT LEVERT HET OP EN WAT KOST HET? Geplaatst op: 2019-01-28 09:21:45
Herfinanciering van een bedrijf in zwaar weer of financiŽle crisis Geplaatst op: 2019-01-26 12:11:21
CRISISMANAGEMENT: OORZAAK EN GEVOLG Geplaatst op: 2019-01-14 09:21:34
HERFINANCIERING; WAT ZIJN DE MEEST VOORKOMENDE REDENEN? Geplaatst op: 2019-01-12 14:06:31
Herfinanciering van een bedrijf in Apeldoorn. Een casus Geplaatst op: 2019-01-09 09:27:02
"WIJ VINDEN ALTIJD GELD BINNEN EEN BEDRIJF" Geplaatst op: 2019-01-09 08:50:27
Meer nieuwsberichten >
Wegstapel & Houben
J. Wegstapel: 0634035589 | T. Houben: 0625182730 | contact@wegstapelenhouben.nl
Bloemberg 12 | 7924 PW Veeningen | Valeriusrondeel 281 | 2902 CH Capelle Aan Den Ijssel